keskiviikko 4. toukokuuta 2011

Kiinalainen pelastus

Kiinalaiset pelastivat Volvon. Nyt kiinalaiset ovat pelastamassa Saabia *]. Kiinan ensi vuonna valittava pääministeri vieraili niin Portugalissa kuin Espanjassa. Kiina voi pelastaa Portugalin, Espanjan ja vielä Italiankin. Kiinassa on käsittämättömät määrät ”käteistä” – yli 3045 mrd USD **]. Kiina on maailman suurin teollisuustuottaja ja Kiinassa on maailman suurimmat ympäristömarkkinat. Kiina on päättänyt laittaa omat ja muidenkin ***] sotkut kuriin.

Mitä Me voisimme hyötyä Kiinasta? Paljonkin, kunhan ymmärrämme kiinalaista kulttuuria, ymmärrämme, etteivät toisten suvereenien sisäiset asiat kuulu meille. Lisäksi olemalla luotettava, yhteistyöhaluinen ja kiinnostunut kumppaneiden historiasta. Lisäksi olemalla tiukka, mutta johdonmukainen neuvottelija, Antamalla hiukan enemmän mitä tuli luvatuksi, on oiva keino yllättää positiivisesti.


Kiinan merkitys vientiteollisuudellemme kasvaa koko ajan ...., mutta mitä kirjoitimme viisi vuotta sitten Kiinasta?
...


[ ... 15072006 --- Kiinalaiset ovat valmiit ostamaan kaikki mustikat Suomesta. Mikäli suomalaiset eivät halua kyykkiä metsissä; tarjoutuu Kiina lähettämään myös poimijat ...]

Kiinassa on meneillään maailman suurin maaltamuutto jättiläismäisiin kaupunkeihin. Kiinan voima on halpa maaseututyöväestö, jonka työpanosta myydään myös ulkomaille. Yhtäältä mustikan parantaessa näkökykyä kiinalaisille, toisaalla ilmansaasteet ja mm. pakokaasupäästöt estävät yhä enemmän näkyvyyttä Kiinan suurkaupungeissa.

Kiinassa 65% [nyt 2011 - 55%] väestöstä asuu maaseudulla, se on sama prosentti kuin meillä kaupungeissa. Kiinan vaurain alue on rannikkoseutu ja erityisesti Shanghain - ja Honkongin pohjoispuolella oleva erityistalousalue.


Kiina on [edelleen] kehitysmaa,
jossa valmistetaan miltei kaikkea, paitsi lentotukialuksia, suuria matkustajasuihkukoneita, sekä pitkälle kehitettyjä tietotekniikan prosessoreja. Kiinasta valmistuu 340.000 insinööriä, joka vuosi, ollen enemmän kuin koko EU:sta ja USA:sta yhteensä. Kiinalainen suunnitteluvoima ylittää länsimaat 10-20 [nyt 5-10] vuoden aikana, ja ei ole, systematisoituessaan ja verkottuessaan, syytä epäillä tämän voimavaran henkisistä ja innovatiivisista kyvyistä.


Kiinalainen uskoo luonnonlääkitykseen ja mm. mustikoihin
Kiinalainen luottaa suomalaiseen taitoon suunnittelussa, rehdissä tavassa tehdä kauppaa ja pitää lupauksensa. Suomi myi 1950-luvulla ainoana maana käytettyjä paperikoneita, nimenomaan käytettyinä. Suomi oli yksi ensimmäisistä maista, joka tunnusti Kiinan jo 1950-luvulla, taisi olla 17.


Kiinalaisilla on pitkä muisti ja he arvostavat luottamussuhteita,
eivätkä vaihda kumppania. Nokia on tehnyt jatkuvaa kauppaa vuosikausia samojen operaattoreiden kanssa ja Nokia onkin suurimmillaan ja voitollisimmillaan juuri Kiinassa. Nokia loi suuruutensa pitkälti Kiinasta ja sen halvasta kokoonpanotyövoimasta.

Kiina kohtaa [on kohdannut] kaikki länsimaalaiset elintasonnousun ongelmat ...
ja me Suomessa tiedämme ne. Kiina luottaa suomalaiseen energiankäytön hyötysuhdetehokkuuden hallintaan. Kiinalaiset tietävät, että Suomessa osataan suunnitella tehokkaita puhdistusjärjestelmiä. Suomessa on kykyä ja innovaatiota nähdä huomisen asumismuodot ja asumisen ekologia [ http://www.ecocity.fi  ].  Suomessa on innovaatio, joka voi muuttaa ratkaisevasti tapaa elää, tehdä työtä ja asua tuhoamatta ympäristöä ja ihmisen omaa psyykettä.

Suomi voisi olla kiinalainen portti EU:hun ja Pietarin alueelle
Finnair saa vielä joitain aikoja käyttää ylivoimaansa, kunnes kiinalaisten omatkin lentoyhtiöt tulevat samoille reiteille. Finnair on saanut pienenä, mutta uskomattoman turvallisena yhtiönä lentää lähes monopolissa Euroopan ja Kiinan lyhimpiä reittejä.

Suomi on investoinut runsaasti Kiinaan,
vieden sinne pääomia, työmahdollisuuksia sekä kokoonpanoa tunnettujen syiden vuoksi 1]. Kiinalaiset mahdollisuudet ovat nostaneet monet suomalaiset yhtiöt tuloskuntoon ja kasvuun, jota ei Suomessa olisi voitu tehdä. Kiina on yksi maailman suurimpia markkinoita ja siellä on "loputon" ja työteliäs työvoima. Ammattiyhdistysliike ei Kiinassa määrittele palkkatasoja, vaan kysyntä.


Kiinalainen historia on täynnä suuruuden esimerkkejä

Kiina avasi ovensa jo 1420-luvulla ja suuntasi tuolloiset maailman suurimmat kauppalaivastot joidenkin tietojen [GAVIN MENZIES] mukaan kaikille maailman merille, ennen Kolumbusta ja Magalhaesia. Kiina oli utelias, kauppahaluinen ja ulotti laivastonsa, ilman valkoisen miehen uskon- ja tapojen tuputusta, uusille kaupallisille alueille, mieluumminkin huomaavaisuudella ja ”lahjonnalla” kuin verisin miekoin.

Kauppa- ja valistuskeisarin Zhu Di:n kuollessa 1420-luvun aikana, kiinalaiset mandariinit (virkamiehistö) tuhosivat tuonajan arkistot ja historianmerkinnät. Uusi keisari veti rajat kiinni ja sulki oven. Kiina vetäytyi kalliiin "maailmanvalloituksen" jälkeen kuoreensa. Jäljelle jäivät kiinalaiset vuosituhantiset tavat ja Kiina keskittyi jo tuolloin maailman suurimman maan, itsensä, omiin sisä- ja rajanaapurimaiden markkinoihin.

Moderni Kiina siirtyy virallisesti valistusfilosofi Kungfutsen linjoille 2]
Kiina on nyt, vuonna 2006 avannut investointimahdollisuudet laajemmin myös ulkomaille ja jättiläismäisen valuuttavarantonsa turvin voisi tehdä suuria omistusjärjestelyjä mm. länsimaissa. Kiinalainen integroituminen globalisaatioon on alkanut vajaan 600 vuoden tauon jälkeen, tuoden mahdollisuuksia myös Suomelle.

Kiinalainen raha, toimintatavat ja ahkeruus voisivat olla ratkaiseva piristysruiske Suomen yhteiskunnalle, jos olisimme haluttavia uusille sijoittajille ja työvoimalle. Suomi näivettyy kuten monet EU-maat. Meillä syntyy yksinkertaisesti liian vähän lapsia ja innovaatioita. Kykymme lepäävät osaamisessa ja sitä vielä arvostetaan toistaiseksi, erityisesti Kiinasta.


Suomi on ”tyhjä”, kaunis ja puhdas – ja se viehättää jatkuvaan ruuhkaan tottuneita!
Suomi on matkailun tuleva suurvalta ilmastomuutoksien vuoksi. Meillä vihreys kasvaa, kun taas nykyiset massaturismimaat aroutuvat, jopa aavikoituvat seuraavien 50 [40] vuoden aikana. Suomi on puhdas ja tyhjä.

Suomi kykenee ylihuomenna elättämään 30 miljoona ihmistä. Voimme mainiosti kasvaa 10 miljoonaan ja olkaamme huolellisia mistä ottaisimme uudet asukkaamme. Suomen maahanmuuton tarve kasvaa jo 2010 alkaen ja meidät tekee mielenkiintoiseksi rajanaapuruus maailman suurimman raaka-ainelähteen, Venäjän, vieressä, joka onkin ainut maa meidän ja Kiinan välissä.
...


*]          
alun alkaen kiinalaiset olisivat halunneet ostaa molemmat ruotsalaiset autonvalmistajat – Volvon ja Saabin sekä   yhdistää ne ”pohjoisen automerkiksi”.

**]         

***]                   
Monet länsiyhtiöt ovat suuria ja vaikeita saastuttajia Kiinassa – he veivät teollisuuttaan Kiinaan mm. ”kakkimaan kiinalaisten taskuun” – mutta siihen on tulossa nyt nopeasti stoppi!

1]          
mm. suomalaiset menivät Kiinan markkinoille investoijina ja valmistutajina kolmen syyn vuoksi, nuo olivat ja ovat toistaiseksi: suuri markkina, halpa työvoima ja olemattomat ympäristölait.

2]             
Kiinan kommunistinen puolue ja istuva politbyroo on päättänyt virallistaa kungfutselaisuuden ’hyveitä ja oppeja’ linjauksena uusille vuosikymmenille, kun Kiina kasvaa uudeksi maailman vastuumetropoliksi – Suomen Pankin siirtymätalouksien tutkimuslaitos BOFIT (valtiotieteen tohtori Pekka Sutela) on laskenut, että Kiina ohittaa USA:n jo noin 10-15 vuoden kuluessa maailman suurimmaksi kansantaloudeksi – sen kaikilla mittareilla, ... mutta ei ympäristökuluttajana (loppu on kirjoittajan lisäys ja arvaus).



Ilkka Luoma

...
US Puheenvuoro

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti